یادی از زمانی که بیوک جذاب بود! فروش یک GSX مدل ۱۹۷۰

این روزها بیوک به برندی تبدیل شده که صرفاً به ساخت کراس‌اوورهای خانوادگی نه‌چندان هیجان‌انگیز می‌پردازد که این برای علاقه‌مندان خوشایند نیست. در گذشته اما اوضاع کاملاً متفاوت بود و بیوک با سدان‌ها و کوپه‌های عظیم‌الجثهٔ لوکس شناخته می‌شد. بااین‌حال این شرکت در تاریخ خود به ساخت خودروهای اسپرت و قدرتمند هم پرداخته است که مهم‌ترین آن‌ها مدل افسانه‌ای GSX است. این مدل بر اساس بیوک GS455 ساخته شده بود که خود آن روی پلت‌فرم اسکای‌لارک شکل گرفته بود.

GSX در اصل یک پکیج هندلینگ و پرفورمنس بود که با قیمت ۱۱۰۰ دلار برای مدل GS455 ارائه می‌شد. GSX همچنین پاسخ بیوک به پونتیاک GTO جاج و شورلت شول SS محسوب می‌شد. این ماسل کار جذاب بیوک فقط در دو رنگ سفید آپولو و زرد ساترن عرضه می‌شد و دو گیربکس دستی وظیفه سنگین یا اتوماتیک هایدراماتیک برای آن قابل انتخاب بود. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های خاص GSX هم می‌توان به گرافیک متضاد بدنه، تایرهای بزرگ‌تر، صندلی‌های گود، فرمان با ضریب متغیر، ترمزهای جلوی دیسکی و سیستم تهویه مطبوع کارخانه‌ای اشاره کرد. ویژگی عجیب GSX هم نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود.

اما آنچه واقعاً GSX را برجسته می‌کرد، پرفورمنس آن بود. زیر کاپوت این ماسل کار نیروگاه ۴۵۵ اینچ مکعبی (۷٫۵ لیتری) بلوک بزرگ جنرال موتورز قرار گرفته بود که ۳۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور بسیار چشمگیر ۶۹۰ نیوتن متر را تولید می‌کرد. این بیشترین گشتاور در بین همهٔ خودروهای آمریکایی محسوب می‌شد و GSX این رکورد را ۳۳ سال حفظ کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۳ دوج وایپر SRT-10 با ۷۱۲ نیوتن متر گشتاور بیوک را پشت سر گذاشت.

حال قرار است یک دستگاه GSX مدل ۱۹۷۰ با رنگ سفید آپولو به حراج گذاشته شود. گفته می‌شود از GSX با رنگ سفید آپولو تنها ۱۸۷ دستگاه ساخته شده که این خودرو یکی از آن‌ها است. قرار بود این ماشین در ماه ژوئن به حراج گذاشته شود اما آن رویداد به تعویق افتاده است. قیمت این GSX مدل ۱۹۷۰ اعلام نشده اما این ماسل کار بیوک خودروی ارزان‌قیمتی نیست و به دلیل تولید پایین این روزها ارزش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که نمونه‌های باقیماندهٔ آن با قیمت‌هایی بیش از ۲۰۰ هزار دلار در حراجی‌ها خریدوفروش می‌شوند.