پشت فرمان مرسدس-ای‌ام‌جی GT چهار درب کوپه

مرد شماره یک مرسدس-ای‌ام‌جی، توبیاس موئرز می‌گوید: “زمان‌هایی وجود دارند که خودروهای دو درب تنها گزینه‌های فوق‌العاده نیستند.” این جملات تولید خودروی مرسدس-ای‌ام‌جی GT چهار درب کوپه را توجیه می‌کند. این خودرو راه‌حل مناسبی برای افرادی است که خواهان دینامیک سواری GT کوپه پرچم‌دار و البته کابین و فضای بار بهتری هستند.


شاید با خود بگویید AMG E63 می‌تواند این نقش را بر عهده بگیرد و از طرف دیگر هم CLS لقب چهار درب کوپه را اختراع کرده است؛ اما GT چهار درب کوپه خودروی انحصاری ‌AMG بوده و نسخه‌ای ارتقا یافته از محصولات استاندارد مرسدس محسوب نمی‌شود. این خودرو تکنولوژی‌های زیادی از AMG همچون فرمان پذیری چرخ‌های عقب و آئرودینامیک فعال را در خود جای داده است.


این خودرو در نسخه‌ی GT 63 S قوی‌ترین مرسدس در حال فروش می‌باشد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری E63 در محصول جدید AMG بکار رفته اما قدرت آن به ۶۳۰ اسب بخار رسیده است. مدل GT 63 با قدرت ۵۷۷ اسب بخار هم در دسترس اما مرسدس هنوز اعلام نکرده که آیا مدل هیبریدی GT 53 هم در بریتانیا عرضه خواهد شد یا خیر. مدل سطح پایین‌تر GT 43 که در این بازار حضور نخواهد داشت.


تمامی نسخه‌های GT چهار درب کوپه از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند و سیستم چهار چرخ محرک ۴MATIC نیز قدرت خود را اکثر مواقع به چرخ‌های عقب می‌فرستد اما در زمان‌هایی که کشش بیشتر موردنیاز باشد نیرو به چرخ‌های جلو هم می‌رود. مدل S تنها در عرض ۳٫۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعتی آن با مدل GT C کوپه یکسان است.


پلتفرم کوپه برای استفاده از خودرویی چهار نفره مناسب نیست بنابراین از شاسی MRA مرسدس E کلاس استفاده شده است. البته این معماری با استفاده از آلومینیوم، فیبر کربن و فولاد با کشش بالا کمی کشیده‌تر شده تا ساختاری سفت‌تر برای پرفورمنسی بهتر ایجاد گردد.


حالت‌های رانندگی دینامیک ای‌ام‌جی نیز با استفاده از سیستم دینامیکی این برند ارتقا یافته است. این سیستم به‌طور بی‌وقفه اقدام به پایش و تنظیم پارامترهای گوناگون همچون فرمان پذیری چهار چرخ، سیستم تعلیق و پیشرانه کرده و رفتار خودرو را تغییر می‌دهد. این وضعیت به ویژه در حالت مسابقه‌ای مشهود بوده و در آن گزینه‌ی غیرفعال کردن ESP و فعال کردن حالت دریفت وجود دارد.


GT چهار درب کوچه حداقل در ابتدا احساسی مشابه با E 63 دارد. شما همان غرش پس‌زمینه و ناله‌ی بی‌پایان پیشرانه‌ی ۸ سیلندر و همچنین همان میزان از رفاه و آرامش را متوجه می‌شوید. کیفیت سواری دو خودرو نیز مشابه بوده و همان سفتی نسبی سواری در دست اندازهای تیزتر مشاهده می‌شود. موضوع ناامیدکننده اینکه محصول جدید ای‌ام‌جی موقعیت رانندگی خاص مدل کوپه را از دست داده است.


اما فرمان خود فوق‌العاده دقیق است. چسبندگی بسیار زیاد دماغه با فرمان پذیری چرخ‌های عقب همراه شده و شما می‌توانید با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کنید. چابکی GT مخصوصاً در تغییر جهت‌های ناگهانی سریع ستودنی است. همین‌ها را می‌توان درباره‌ی ترمزها نیز گفت.


شاسی در پیچ‌های تیزتر اعتمادبه‌نفس زیاد و بازخورد احساس‌برانگیزی را به راننده اعطا می‌کند و زمانی که خودرو را در حالت مسابقه‌ای قرار داده و کنترل پایداری را خاموش کنید کمتر خودرویی خواهد توانست این میزان پرفورمنس را در دسترس راننده قرار دهد. با این تفاسیر، GT چهار درب کوپه هنوز هم همان تجربه‌ی خاص محصولات ای‌ام‌جی را داشته و اگرچه لاستیک‌ها و ترمزها بخشی از داستان را بازگو می‌کنند اما احساس این خودرو بیش از آنکه به E 63 سدان نزدیک باشد قرابت زیادی با AMG GT کوپه نشان می‌دهد.

با توجه به هدف ای‌ام‌جی در تولید خودرویی کاربردی‌تر، محو شدن برخی تناسبات طراحی و ابعادی GT کوپه و تولید خودرویی ۴ درب جای تعجبی ندارد. این خودرو از نظر تناسبات و ابعاد جانبی بیشتر به پورشه پانامرا شبیه است اما نمای جلو و عقب آن خاص محصولات مرسدس است.


داخل کابین هم داشبوردی مشابه با محصولات اخیر مرسدس را می‌بینیم، جایی که دو صفحه‌نمایش بزرگ و ورودی‌های هوای جت مانند به چشم می‌خورند. دیگر تفاوت این خودرو پشت سر راننده قرار دارد: دو صندلی جداگانه و یک محفظه بار جادار.

به نظر می‌رسد تولید خودرویی پرفورمنس و دینامیک که در عین حال راحتی و جاداری فست بکی چهار درب را نیز داشته باشد وظیفه‌ی بسیار سختی است؛ اما مرسدس-ای‌ام‌جی با تولید GT چهار درب کوپه این مأموریت را ممکن کرده است. شکی وجود ندارد که با خودرویی خانوادگی و بسیار لوکس و اسپورت طرف هستیم. کمتر خودرویی است که بتواند با ابعادی مشابه این سطح از چابکی، درگیری و جذابیت را ارائه کند و در همان زمان بتواند فضای بار و کابین مناسبی برای ۴ نفر داشته باشد.

مشخصات مرسدس-ای‌ام‌جی GT 63 S چهار درب

  • قیمت: ۱۳۵ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۶۳۰ اسب بخار/۹۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳٫۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۱٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر

 
منبع: autoexpress