ناکامی اشکودا ساپرب iV و فولکس پاسات GTE در تست گوزن

تست ترسناک گوزن که معمولاً با چپ کردن شاسی بلندها و ترکیدن لاستیک‌ها همراه است به بررسی توانایی یک خودرو در مانورهای ناگهانی می‌پردازد. این تست تمامی جنبه‌های دینامیکی یک خودرو را در زمانی کوتاه نشان می‌دهد. پاس کردن تست گوزن با نتایج خوب یک کار کم‌نظیر است اما اگر این کار به خوبی صورت نگیرد شاید خودرو در معرض چپ کردن قرار گیرد و این امر سؤالات زیادی را در بحث ایمنی به وجود خواهد آورد.

این بار به سراغ اشکودا ساپرب رفته‌ایم که در سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت تنها با یکی از مخروط‌های مسیر برخورد کرده است. البته این خودرو نقطه‌ضعف‌هایی در هندلینگ خود دارد. ساپرب در هنگام ورود به تست کم فرمانی و هنگام خروج از آن بیش فرمانی را نشان داده و نتوانسته از برخورد با مانع جلوگیری کند. اگرچه عملکرد این خودرو به اندازه برخی نمونه‌های پیشین بد نیست اما به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مانع برای اشکودا کنار آمدن با وزن بدنه است که باعث می‌شود نتواند مانورهای ناگهانی را به خوبی انجام دهد.

بسیاری از افراد خواهند گفت خودروهای بزرگ‌تر دیگر هم ‌چنین عملکردی دارند اما در این ویدئو عملکرد بسیار موفق محصولاتی با ابعاد مشابه همچون پژو ۵۰۸ و مرسدس C کلاس نیز به نمایش گذاشته شده است. هر دو خودرو در سرعت‌های بالاتر بسیار پایدارتر از اشکودا بوده‌اند. مرسدس توانسته تست را با سرعت ۷۴ کیلومتر در ساعت پشت سر بگذارد و پژو نیز با سرعت ۷۸ کیلومتر در ساعت تست گوزن را تکمیل کرده است.

خوشبختانه فولکس‌واگن پاسات GTE کمی بهتر از هم‌خانواده خود بوده اما عملکرد آن نیز در حد بهترین‌ها نیست. همان ویژگی‌های کم فرمانی و بیش فرمانی اشکودا در پاسات نیز دیده می‌شود. این خودرو نتوانسته تست گوزن با سرعت ۶۸ کیلومتر در ساعت را پاس کند.

با اینکه مرسدس و پژو توانسته‌اند سربلند از این آزمایش بیرون بیایند اما باید گفت کم فرمانی در جاده‌ها بسیار ایمن‌تر از بیش فرمانی است. اگرچه کم فرمانی باعث می‌شود شما در مسابقات عقب بمانید اما در این حالت کنترل خودرو بسیار راحت‌تر خواهد بود.

[دانلود ویدئو]

[دانلود ویدئو]