مقایسه هایپرکارهای بوگاتی: EB110، ویرون و شیرون

علیرغم ۳۰ سال فاصله، سوپرکارهای مدرن بوگاتی به‌طور سورپرایز کننده‌ای مشابه هم هستند…


بوگاتی در طول تاریخ خود خودروهای زیادی نساخته اما هر مدل آن فوق‌العاده خاص و به‌یادماندنی بوده است. در سال‌های اخیر بوگاتی از جمله پیشروهای کلاس هایپرکارها بوده و تکنولوژی و پرفورمنس محصولاتش یک سر و گردن بالاتر از سوپر اسپورت ها بوده است. همه‌ی ما با خصوصیات هایپرکارهای شیرون و ویرون آشنا هستیم اما کمتر درباره‌ی مدل EB110 سخن گفته‌ایم.


بوگاتی اخیراً درباره‌ی شگفت‌انگیز بودن EB110 سخن گفته و ما هم علاقه‌مندیم مقایسه‌ای کوتاه اما جالب بین سه خودروی افسانه‌ای این برند در طول ۳۰ سال گذشته انجام دهیم.


کار را با جدیدترین محصول تولیدی بوگاتی آغاز می‌کنیم. همان‌گونه که می‌دانید مدلی از شیرون با نام دیوو هم تولید شده که طراحی متفاوتی داشته اما زیر بدنه‌ی آن همان شیرون است که در سال‌های گذشته طوفانی به راه انداخت و هنوز هم به خبرسازی ادامه می‌دهد. قلب آهنین این خودرو پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربویی است که قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری دارد.

این قدرت عظیم از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود و با درگیر ساختن لانچ کنترل، شیرون می‌تواند در عرض ۲٫۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو به‌صورت الکترونیکی به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده اما لاستیک‌ها در این سرعت بدون استرس به کار خود ادامه می‌دهند. تولید شیرون با کندی اما پیوسته به پیش می‌رود و در کل ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.


در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای معدودی را می‌توان به‌صورت واقعی تغییردهنده قواعد بازی دانست. زمانی که ویرون در سال ۲۰۰۵ و با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری ظاهر شد قطعاً هیچ خودرویی را یارای رقابت با آن نبود. این خودرو که با هدایت‌های فولکس‌واگن متولد شد از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کوادتوربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کرد و باعث می‌شد در عرض ۲٫۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

ویرون به مدت چند سال رکورد سرعت خودروهای تولیدی را با سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت در اختیار داشت و مدل ویرون SS حتی توانست به سرعت ۴۲۹٫۶ کیلومتر در ساعت نیز برسد. تنها ۴۵۰ دستگاه از ویرون بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ تولید شد.


در حقیقت عرض‌اندام بوگاتی در دنیای مدرن با دستان ایتالیایی‌ها و به ویژه رومانو آرتیولی صورت گرفت. او این برند را در اواخر دهه ۸۰ میلادی به دست آورد و EB110 را در Campogalliano ساخت. بله دوران بوگاتی نسبت به زمانی که زیر چتر فولکس قرار گرفت بسیار متفاوت بود. حداکثر قدرت این خودرو در نسخه‌ی SS به ۶۱۱ اسب بخار می‌رسید که در مقایسه با ویرون و شیرون قابل‌توجه نیست. با این وجود EB110 اولین بوگاتی عصر مدرن است که در بسیاری از جنبه‌ها مشابه برادران ۱۶ سیلندر خود است.

برای مثال پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۳٫۵ لیتری این خودرو دارای چهار توربوی مشابه پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر بوگاتی است. گیربکس EB110 از نوع ۶ سرعته دستی بوده اما همانند شیرون و ویرون، قدرت نیروگاه آهنین به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود. این خودرو همچنین از آئرودینامیک فعالی سود برده که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم آن تنها ۳٫۳ ثانیه بوده است. تنها ۱۲۸ دستگاه از بوگاتی EB110 ساخته شد و آن را به کمیاب‌ترین خودرو بین این گروه تبدیل کرده است.

منبع: motor1