دوئل ب‌ام‌و X4 و مرسدس بنز GLC کوپه




قسمت ششم دور هفتم سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن دو کراس‌اوور آلمانی یعنی آئودی Q5 و پورشه ماکان در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۶۲۷ رأی به ثبت رسیده است که ماکان با دریافت ۸۶۸ عدد از آن‌ها و کسب ۵۳ درصد از کل آراء، با اختلافی جزئی پیروز شد درحالی‌که Q7 موفق به کسب ۷۵۹ رأی شده است. حال امروز در هشتم و آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت لوکس بازهم دو آلمانی اما از نوع کوپه یعنی ب‌ام‌و X4 و مرسدس بنز GLC کوپه باهم به رقابت می‌پردازند.

ب‌ام‌و X3

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

لندروور دیسکاوری اسپرت

لکسس NX

مرسدس بنز GLC

دی‌اس ۵

اینفینیتی QX50

جگوار F-Pace

آلفارومئو استلویو

دی‌اس ۷

جگوار F-Pace

آکورا RDX

بیوک انویژن

لینکلن MKC

ولوو XC60

آکورا RDX

ولوو XC60

آئودی Q5

پورشه ماکان

مرسدس بنز GLC کوپه

ب‌ام‌و X4

پورشه ماکان

؟

مرسدس بنز GLC کوپه

مرسدس بنز برای اولین بار با معرفی مدل GLK در نمایشگاه پکن ۲۰۰۸ به بخش کراس‌اوورهای کامپکت لوکس وارد شد. سپس این خودرو برای مدل ۲۰۱۳ مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ رونمایی شد؛ اما سرانجام GLK در سال ۲۰۱۵ به پایان عمر خود رسید تا جایش را به کراس‌اوور تازه‌نفس مرسدس بنز بدهد. این خودرو که طبق شیوهٔ نام‌گذاری جدید مرسدس بنز، GLC نام گرفته بود به‌عنوان جانشین GLK در همین سال معرفی شد؛ بنابراین GLC در اصل نسل دوم GLK محسوب می‌شود. ولی ما در این دوئل با نسخهٔ کوپهٔ GLC کار داریم که خبر ساخت آن با رونمایی از نسخه‌ای کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۵ اعلام شد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ مرسدس بنز برای اولین بار رسماً نسخهٔ تولیدی GLC کوپه را معرفی و برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و X4 راهی بازار نمود. هردو نسخهٔ معمولی و کوپهٔ GLC با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شوند. پیشرانهٔ اول یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدل‌های GLC250 و GLC300 ارائه می‌گردد. در رقابت ما نسخهٔ قدرتمندتر یعنی GLC300 شرکت کرده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic هم برای آن وجود دارد. در صدر خانوادهٔ GLC اما مدل‌های اسپرت و عملکردی GLC43 و GLC63 ساخت مرسدس-آام‌گ قرار دارند. دراین‌بین، GLC63 S قوی‌ترین نسخهٔ GLC محسوب می‌شود که از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ GT با ۵۱۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. انتقال نیرو در تمامی مدل‌ها هم توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد.

ب‌ام‌و X4

ب‌ام‌و برای اولین بار با عرضهٔ مدل X6 به بخش کراس‌اوورهای کوپه وارد شد و در اصل این کلاس را بنیان نهاد. X6 بر روی پلت‌فرم X5 ساخته شده بود و در اصل نسخهٔ کوپهٔ X5 محسوب می‌شد تا جایی که در نمای جلویی شباهت زیادی به آن داشت؛ اما موفقیت X6 در بازار موجب شد که ب‌ام‌و به فکر ساخت کراس‌اوور کوپهٔ کوچک‌تری بر اساس مدل کامپکت X3 بیفتد؛ بنابراین در نخستین گام، سازندهٔ آلمانی کراس‌اوور کوپهٔ کامپکتی با نام X4 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ رونمایی کرد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ نسخهٔ تولیدی این خودرو برای اولین بار معرفی شد. همان‌طور که اشاره شد، X4 بر اساس پلت‌فرم نسل دوم X3 ساخته شده و از پیشرانه‌های آن استفاده می‌کند؛ بنابراین در لیست موتورهای X4 هم شش پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ دیزلی و سه نمونهٔ بنزینی وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی پایه که برای رقابت ما هم انتخاب شده است، یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که در دو سطح قدرت مختلف در مدل‌های X4 20i و X4 28i ارائه می‌شود. در این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر شرکت کرده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در بین مدل‌های X4 یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند بنام X4 M40i هم حضور دارد که X3 از آن بی‌بهره است. این مدل از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مدل X4 35i و X3 35i استفاده می‌کند که البته قدرت و گشتاور بیشتری معادل ۳۶۰ اسب بخار و ۶۴۵ نیوتن متر تولید می‌کند. تمامی مدل‌های X4 به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و X4 28i

مرسدس GLC300

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۲۴۵ اسب بخار ۲۴۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵٫۹ ثانیه ۵٫۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴٫۶ ثانیه ۱۴٫۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت ۲۲۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۹٫۸ لیتر (ترکیبی) ۹٫۶ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۸۸۶ کیلوگرم ۱۸۳۷ کیلوگرم
طول ۴٫۶۸ متر ۴٫۷۳ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۸۱ متر ۲٫۸۷ متر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
قیمت پایه ۴۸,۵۹۵ دلار ۴۷,۵۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.