خداحافظی با ارزان‌ترین خودروی دنیا






۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۸ شرکت هندی تاتا خودرویی بنام نانو را معرفی کرد که ارزان‌ترین خودروی دنیا لقب گرفت. این خودرو تنها دو هزار دلار قیمت داشت که یک شگفتی در زمینهٔ مهندسی و کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد نانو در کشورهایی مثل خود هند که عمدهٔ جامعه از اقشار ضعیف و کم‌درآمد هستند بتواند به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. نانو خودرو مردم نامیده شد و برخی انتظار داشتند بتواند همانند فولکس‌واگن بیتل انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد کند؛ اما این اتفاق هیچ‌گاه روی نداد و نانو نتوانست به فروشی در حد انتظارات دست پیدا کند.

Tata Nano 2008

حال روزنامهٔ اکونومیک تایمز هند گزارش داده است که ظاهراً تاتا موتورز به تولید نانو پایان داده است چراکه این شرکت در ماه ژوئن تنها یک دستگاه نانو تولید کرده درحالی‌که سال گذشته در همین ماه تعداد ۲۷۵ دستگاه از این خودرو تولید شده بود. در همین رابطه تاتا گفته است که تولید نانو با شکل فعلی نمی‌تواند تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد نانو پس از یک دهه به آخر خط رسیده و پروندهٔ تولید ارزان‌ترین خودروی دنیا به‌طور کامل بسته شده باشد.

Tata Nano 2008

نانو یک خودرو چهاردر بسیار ساده بود که از یک پیشرانهٔ کوچک دو سیلندر ۰٫۶ لیتری با ۳۷ اسب بخار قدرت و ۵۱ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. این موتور در عقب خودرو نصب شده بود. در سال ۲۰۱۵ نیز تاتا اقدام به ارتقاء و به‌روزرسانی نانو کرده و نسخهٔ جدید آن‌را با نام GenX به بازار عرضه کرد. ارتقاءهای انجام گرفته در این مدل شامل تجهیز به ویژگی‌هایی مانند بلوتوث و پورت USB به همراه باک سوخت بزرگ‌تر، نیروی کمکی فرمان و ارائهٔ گیربکس AMT سفارشی می‌شد. طی این به‌روزرسانی به لطف بهبود شاسی خودرو، ایمنی نانو هم بهتر از قبل شد.

Tata Nano GenX 2015

این تغییرات قیمت نانو را به ۳۵۰۰ دلار افزایش داد اما هنوز هم به‌اندازهٔ کافی ارزان بود که عمدهٔ اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید آن‌را داشته باشند. همچنین هرچند این تغییرات برای خودروی فوق‌العاده ساده‌ای مثل نانو پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شد اما بازهم کمکی به نجات آن از باتلاق کاهش فروش نکرد. حتی میزان صادرات نانو به کشورهای دیگر هم سال‌به‌سال کاهش پیدا کرد به‌گونه‌ای که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تنها ۲۵ دستگاه از آن صادر شد و این تعداد در ژوئن امسال به صفر رسید. همچنین نانو در حالی همواره کاهش فروش را تجربه می‌کرد که بازار خودروی هند با رشد مواجه بوده است به‌گونه‌ای که مثلاً فروش خودروهای سواری در ژوئن امسال در هند ۳۸ درصد افزایش داشته است.

Tata Nano GenX 2015

با همهٔ این موارد، هندی‌ها هیچ‌گاه به ارزان‌ترین خودروی دنیا روی خوش نشان ندادند زیرا نانو همواره از ایمنی ضعیف رنج می‌بُرد. این نشان می‌دهد که حتی برای اقشار کم‌درآمد هندی نیز ایمنی موضوع بسیار مهمی در خرید خودرو محسوب می‌شود. بنابراین پروژهٔ تاتا نانو برای هر خودروسازی که می‌خواهد در بازار هند موفق شود به یک درس تبدیل شده است. نانو نشان داد صِرف کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت به هر طریق ممکن مثل قربانی کردن ایمنی، ارزشی ندارد.