جذاب‌ترین خودروهای چراغ مخفی تاریخ

برخی از مُدها در طراحی خودرو می‌آیند و می‌روند درحالی‌که برخی دیگر طی نسل‌ها ادامه پیدا می‌کنند. چراغ‌های جلوی مخفی شاید بهترین مثال برای دستهٔ دوم باشد زیرا این چراغ‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ در خودروی کورد ۸۱۰ پدیدار شدند و آخرین بار در شورلت کوروت ۲۰۰۵ مورداستفاده قرار گرفتند. این چراغ‌ها چه به دلیل آئرودینامیک و چه به خاطر جذابیت طراحی مورداستفاده قرار گرفته باشند، قطعاً به دلایل ایمنی از صنعت خودروسازی کنار رفتند. به‌عنوان‌مثال، اگر موتور یا پمپ وکیوم ایراد پیدا می‌کرد، چراغ باز نمی‌شد و مسیر را روشن نمی‌کرد. یکی دیگر از دلایل کنار رفتن چراغ‌های مخفی نیز بهبود ایمنی عابر پیاده بود. به چراغ‌های مخفی چراغ‌های پاپ‌آپ هم گفته می‌شود اما در این مطلب خواهید فهمید که همهٔ چراغ‌های مخفی لزوماً پاپ‌آپ نیستند. پس ادامهٔ این مطلب را مشاهده کنید تا با جذاب‌ترین خودروهای چراغ مخفی تاریخ آشنا شوید.

فراری دیتونا سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳

این خودرو با نام رسمی ۳۶۵ GTB/4 اولین یا آخرین فراری با چراغ‌های مخفی نبود اما یکی از خوش‌چهره‌ترین آن‌ها محسوب می‌شد. این چراغ‌ها دماغه‌ای گلوله‌ای شکل را برای دیتونا ایجاد کرده بودند که پشت آن کاپوتی کشیده با یک V12 احساس‌برانگیز قرار گرفته بود. البته چراغ‌های جلوی دیتونا کاملاً پنهان نبودند و حتی هنگام خاموش بودن هم از بین شکاف سپر دیده می‌شدند. یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی جالب این فراری هم راهنماهای بزرگی بودند که تا روی گلگیرهای جلو کشیده شده‌اند.

فورد تاندربرد سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹

چراغ‌های مخفی فقط یک ویژگی اسپرت نبودند و در خودروهای لوکس هم استفاده می‌شدند که یک نمونهٔ آن نسل پنجم فورد تاندربرد بود. دماغهٔ این خودرو مثل یک جلوپنجرهٔ بزرگ به نظر می‌رسید که ظاهری جنگنده مانند را به آن بخشیده بود. برای نمایان شدن چراغ‌های جلوی تاندربرد نیز کاور روی آن‌ها به سمت بالا حرکت می‌کرد. فورد تا اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ هم از چراغ‌های مخفی در تاندربرد استفاده می‌کرد اما قطعاً طراحی چراغ‌های جلوی تاندربرد ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ جذاب‌تر بود.

پورشه ۹۲۸ سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵

پورشه ۹۲۸ یکی از معدود خودروهایی است که چراغ‌های جلوی پاپ‌آپی دارد که کاملاً مخفی نیستند. هنگام بسته بودن به‌راحتی می‌توان این چراغ‌ها را مشاهده کرد اما وقتی روشن می‌شوند از جای خود بیرون آمده و به‌صورت ایستاده قرار می‌گیرند تا بتواند مسیر را روشن کنند. در ۹۲۸ همچنین چراغ‌های جلو هیچ کاور یا پوششی ندارند.

الدزمبیل تورنادو سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷

الدزمبیل تورنادو اولین خودروی آمریکایی دیفرانسیل جلو از زمان کورد ۸۱۰ محسوب می‌شد و مثل کورد، نسل اول تورنادو هم به چراغ‌های جلوی مخفی مجهز بود. هرچند این نسل تورنادو تا سال ۱۹۷۰ تولید شد اما مدل‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ چراغ‌های جلوی جذاب‌تری داشتند. در این دو سال، چهار چراغ گرد زیر کاوری در بالای یک جلوپنجرهٔ بسیار باریک قرار گرفته بودند.

تویوتا ۲۰۰۰GT سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰

در بین خودروهای چراغ مخفی، تویوتا ۲۰۰۰GT قطعاً یکی از منحصربه‌فردترین‌ها است. چراغ‌های بزرگی که در جلوپنجرهٔ این خودرو قرار گرفته‌اند در اصل نوربالا هستند و چراغ‌های اصلی به‌صورت مخفی روی گلگیرها تعبیه شده‌اند. هنگامی‌که این چراغ‌ها باز باشند، ۲۰۰۰GT چهره‌ای بسیار دوست‌داشتنی پیدا می‌کند. این ماشین امروز بسیار کمیاب است زیرا تولید آن بسیار محدود بود و اغلب آن‌ها برای فروش ارائه نمی‌شوند.

شورلت کامارو سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹

شورلت کامارو در طول نیم قرن عمر خود تنها در سه سال اول تولید از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد که این چراغ‌ها در مدل ۱۹۶۹ (نمونهٔ موجود در عکس بالا) بسیار جذاب‌تر شدند. در کامارو ۱۹۶۹ کاور چراغ‌ها بجای اینکه مثل جلوپنجره کاملاً مشکی باشد، به‌صورت کرکره‌ای با خطوط همرنگ بدنه بودند. این کاورها هنگام روشن شدن چراغ‌ها به‌صورت کشویی به پشت جلوپنجره حرکت می‌کردند.

لامبورگینی کانتاش سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰

لامبورگینی کانتاش احتمالاً یکی از شاخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خودروها با چراغ‌های جلوی مخفی محسوب می‌شود. در دماغهٔ تیز و گوه‌ای شکل این خودرو چهار مستطیل وجود داشت که پایینی‌ها راهنما و بالایی‌ها چراغ‌های اصلی بودند. البته شاید چراغ‌های جلو میورا منحصربه‌فردتر باشد ولی چراغ‌های مخفی کانتاش به تعریف کلی این نوع طراحی چراغ کمک شایانی کرد.

دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ و پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰

یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای چراغ مخفی تاریخ، مدل‌های مسابقه‌ای دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ و پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰ باشند. این خودروها فقط به خاطر آئرودینامیک در جلو به دماغه‌ای تیز با چراغ‌های مخفی مجهز شده بودند. به خاطر قوانین مسابقات آن زمان، چارجر دیتونا و سوپربرد در تعداد محدودی برای فروش عمومی هم ارائه شدند.

آلفارومئو مونترآل سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷

بله میدانیم که چراغ‌های جلوی آلفارومئو مونترآل کاملاً مخفی نیستند ولی بااین‌حال هنوز هم خیلی جذاب به نظر می‌رسند. با خاموش شدن چراغ‌ها، کاورهایی کرکره‌ای تا حدودی بخش بالایی چراغ‌ها را پنهان می‌کردند و سپس این کاورها هنگام روشن شدن چراغ‌ها به سمت پایین حرکت کرده و از جلوی آن‌ها کنار می‌رفتند.

مزدا MX-5 سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷

آنچه باعث شده چراغ‌های جلوی نسل اول مزدا MX-5 بسیار خاص باشند اندازهٔ آن‌ها است. به خاطر کوچک بودن خودرو و دماغهٔ شیب‌دار آن، وقتی این چراغ‌ها روشن می‌شوند میاتا را چشم درشت نشان می‌دهند. البته این چراغ‌های مخفی فقط در نسل اول میاتا دوام آوردند و در نسل‌های بعدی از چراغ‌های معمولی استفاده شد ولی نسل اول این رودستر ژاپنی هنوز هم جالب به نظر می‌رسد.

AutoClassics