بهترین مدل‌های ب‌ام‌و سری ۵ در تمام دوران

از سال ۱۹۷۲ تاکنون ب‌ام‌و سری ۵ گل سرسبد سگمنت خودروهای لوکس میان سایز بوده است. بیش از ۵ میلیون دستگاه از این خودرو تاکنون فروخته شده و قطار موفقیت‌های این خودرو با عرضه‌ی نسل جدید G30 ادامه خواهد یافت.

اما به منظور تحسین واقعی این خودرو ما نگاهی به گذشته داشته‌ایم. هفت نسل از این خودرو معرفی شده و در طول این زمان ب‌ام‌و برخی از گیراترین مدل‌ها را به جهانیان عرضه کرده است. اینجا به معرفی ۵ خودروی شاخص از سری ۵ در طول ۴۵ سال گذشته می‌پردازیم.

ب‌ام‌و ۵۲۵ix E34 1992
1992-e34-bmw-525ix
برخی اوقات بهترین خودرو آن‌هایی هستند که بیش از همه دیده شده‌اند. در مورد ب‌ام‌و سری ۵، مدل ۵۲۵ix 1992 می تواند به عنوان یکی از بهترین‌های تمام دوران لقب گیرد حتی با اینکه در تیراژ نسبتاً محدودی فروخته شد.

این خودرو اولین نسخه‌ی چهارچرخ محرک سری ۵ بود و تکنولوژی پیشرفته‌ی آن به دیگر مدل‌های این شرکت نیز راه یافت. اگرچه در کل ۹۳۶۶ دستگاه از این خودرو ساخته شد اما در تاریخ سری ۵ جایگاه ویژه‌ای دارد.

ب‌ام‌و M550d F10 xDrive 2013
2013-f10-bmw-m550d-xdrive
تا زمانی که ب‌ام‌و هست واژه‌ی دیزل دیگر تداعی‌کننده‌ی آلودگی نیست. معرفی M550d xDrive در سال ۲۰۱۳ به هیجان‌انگیزی M5 نبود اما تعهد این شرکت به ادامه‌ی تولید سدان های دیزل هیجانی و کم‌مصرف را نشان می‌داد. سنتی طولانی که به سال ۱۹۸۳ بازمی‌گردد.

گشتاور ۷۴۰ نیوتون متری آن از دل پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با سه توربو بیرون می‌آمد و رسیدن سرعت این خودرو از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت تنها در ۴٫۹ ثانیه انجام می‌شد. به این موارد کابین آرام و ساکن، گیربکس نرم و کارایی عادی یک خودروی M را اضافه کنید تا یک فرد پیروز باشید.

ب‌ام‌و ۵۴۰i E39 تورینگ ۱۹۹۹
1999-e39-bmw-540i-touring
با معرفی این خودرو در سال ۱۹۹۹ روح تازه‌ای در کالبد سگمنت استیت ها دمیده شد. سدان استاندارد ۵۴۰i با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴٫۴ لیتری ۲۸۲ اسب بخاری خود بیش از اندازه دل هواداران را ربوده بود و بالانسی مثال‌زدنی از راحتی و اسپورت بودن ارائه می‌کرد. بعد از آن نیز نمونه‌ی واگن این خودرو به موارد بالا مفید بودن و کاربرد بالا را نیز اضافه کرد. برای سال ۱۹۹۹ قدرت ۲۹۱ اسب بخاری زیاد بود و البته تجهیزات پیشرفته‌ای چون چراغ‌های زنون و کنترل فاصله‌ی پارک در این خودرو دیده می‌شدند اگرچه که مهم‌ترین ویژگی آن همان فضای زیاد در عقب بود.

ب‌ام‌و M535i E12 1980
1980-e12-bmw-m535i
معرفی سری ۵ E12 به موفقیت اولیه‌ی مدل ۲۰۰۲ti بازمی‌گردد که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد؛ اما همه‌ی نسل‌های اولیه M535i چیزی خاص بودند. این اولین خودرویی بود که نشان M را در سری ۵ قبول می‌کرد. قدرت ۲۱۵ اسب بخاری آن از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی حاصل می‌شد و شاسی خودرو تنظیمات مسابقه‌ای به همراه جزئیات خاص خودروهای M را داشت.

متأسفانه این خودرو در آمریکا عرضه نشد و تنها برای مشتریان اروپایی در دسترس بود.

ب‌ام‌و M5 E39 1999
1999-e39-bmw-m5
تقریباً اندکی پس از معرفی در سال ۱۹۹۹، M5 E39 نیز به عنوان خودروی کلاسیک پا به میدان گذاشت. تغییرات چشم‌گیر سیستم تعلیق و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴٫۹ لیتری جدید این خودرو در کلاس خود بی‌نظیر بودند.

قدرت ۴۰۰ اسب بخاری به همراه گشتاور ۵۳۵ نیوتون متری در مدت ۴٫۸ ثانیه این خودرو را از سکون به‌تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساندند. سقف سرعت خودرو نیز به ۲۹۹ کیلومتر در ساعت می‌رسید. در پیست معروف نوربرگ رینگ M5 E39 رکورد ۸:۲۰ را ثبت کرد.

برخی مقاله‌ها این خودرو را بهترین سوپرسدان ادوار می‌نامند و فروش ۲۰۴۸۲ دستگاهی آن در کمتر از ۵ سال نشان می‌دهد که چقدر بین طرفداران محبوبیت داشته است.

منبع: motor1