اذعان فیات-کرایسلر به ارتکاب اشتباهاتی درباره مزراتی

مزراتی در ماه پیش تنها ۹۵۰ دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده و واضح است که روزگار خوشی دارد. از زمان آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون، این خودروساز ایتالیایی ۹۳۶۳ دستگاه خودرو به فروش رسانده که افت ۱۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش را نشان می‌دهد.


فقدان محصولات جدید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مزراتی بوده اما اشتباهات زیادی نیز در جایگاه این برند در بازار صورت گرفته است. رئیس جدید گروه خودروسازی فیات-کرایسلر آقای مایک مانلی در خلال مصاحبه‌ی جدیدی که انجام داده اذعان کرده مزراتی به عنوان یک برند تولید انبوه مطرح بوده و البته همسنگ بودن آن با آلفارومئو از جمله اشتباهات مدیریتی این خودروساز بوده است.
او گفته است:

زمانی که مزراتی و آلفارومئو را در یک سطح قرار دادیم دو نکته وجود داشت. اول اینکه تمرکز روی برند مزراتی کم شد. ثانیاً مزراتی در آن زمان به عنوان یک برند تولید انبوه تهدید می‌شد که هرگز نباید این‌گونه می‌بود.


دیگر فاکتورهای مهمی که باعث کاهش فروش مزراتی در بازارهای چین و اروپا شده استانداردهای آلایندگی جدیدی است که بسیاری از برندها را مجبور به توقف تولید برخی مدل‌ها کرده است.


سرجیو مارکیونه، مدیرعامل اسبق فیات-کرایسلر در ابتدا برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای مزراتی در نظر داشت و می‌خواست فروش این خودروساز در سال ۲۰۱۸ به ۷۵ هزار دستگاه برسد. هدف این خودروساز در ماه ژوئن به عدد کمتر ۵۰ هزار دستگاه کاهش یافت اما این پیش‌بینی نیز خوش‌بینانه به نظر می‌رسد چراکه مزراتی فعلاً در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

مازراتی لوانته GTS
در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری این برند ۲۶۴۰۰ دستگاه در سراسر دنیا به فروش رسانده و برای رسیدن به هدف ۵۰ هزار دستگاهی خود باید حداقل ۲۴ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر به فروش رساند. واضح است که این اتفاق رخ نخواهد داد و بازهم مزراتی را در دست‌یابی به اهداف فروش سالانه ناکام خواهد گذاشت.