آغاز تولید هایپرکار دیوانه کننده آپولو IE

شرکت آپولو اعلام کرد تولید هایپرکار سفارشی و تولید محدود Intensa Emozione (IE) را پس از تکمیل مراحل توسعه‌ای آغاز کرده است.


زیرساخت این هایپرکار آماده‌ی تولید شاسی فیبر کربنی کاملاً جدیدی است که با همکاری شرکت HWA AG و گروه Capricorn توسعه یافته است.


این خودرو نه تنها از شاسی مونوکوک فیبر کربنی برخوردار است بلکه ساب فریم‌ها و ساختارهای مقاوم در تصادف نیز از این متریال سبک‌وزن ساخته شده و آپولو گفته ساختار خودرو به قدری قوی است که قوانین ایمنی LMP2 فیا را نیز پاس می‌کند. شرکت Capricorn استاد ساخت شاسی بوده و حتی شاسی خودروی برنده‌ی لمانز یعنی پورشه ۹۱۹ هیبریدی را ساخته است.


همان‌گونه که می‌دانیم بخش اعظم فرایند توسعه‌ای IE توسط HWA AG انجام شده است. متخصصان این شرکت موتور اسپورت احیا شده مسئول تولید مرسدس بنز CLK GTR نیز بوده‌اند. یکی از بخش‌های کلیدی خودرو که HWA نقشی اساسی در توسعه‌ی آن داشته درب‌های پروانه‌ای جدید است که از سیستم لولای فعال شونده‌ی دستی برخوردار بوده و در زمان چپ کردن غیرفعال می‌شود. HWA همچنین به تولید سلول سوخت کربن/کولار یکپارچه با مونوکوک کمک کرده است.


تمامی نسخه‌های این هایپرکار با سیستم سرکوب آتش کاملاً یکپارچه عرضه می‌شوند. این سیستم توسط راننده یا سرنشین فعال شده و از کاکپیت و محفظه پیشرانه حفاظت می‌کند. آپولو تلاش‌های زیادی نیز برای بهبود راندمان آئرودینامیکی IE داشته است. ترمزهای سرامیک کربنی برمبو نیز در دسترس مالکان خودرو بوده و روتورهای فولادی AP ریسینگ نیز برای استفاده‌ی سنگین در پیست قابل انتخاب می‌باشند.


نیروبخش این هایپرکار پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶٫۳ لیتری تنفس طبیعی برگرفته از محصولات فراری است که قدرت ۷۶۹ اسبی و گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری تولید می‌کند. البته آپولو قبلاً گفته بود می‌توان از این پیشرانه قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری نیز گرفت.


تنها ۱۰ دستگاه از آپولو IE و با قیمت پایه‌ی ۲٫۷۱ میلیون دلاری ساخته خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

معرفی رسمی نسل جدید مرسدس بنز GLS در نیویورک

پس از انتشار تصاویر جاسوسی بدون پوشش و افشای تصاویر رسمی، سرانجام مرسدس بنز رسماً نسل جدید شاسی‌بلند پرچم‌دار GLS را در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرده است.


نسل جدید این ماشین در بسیاری از قسمت‌های فنی و زیرساختی با GLE اشتراک دارد و در ظاهر نیز بیشتر شبیه به یک GLE بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. نسل جدید GLS اما بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلندی است که تاکنون نشان ستارهٔ سه‌پر مرسدس بنز روی پیشانی آن قرار گرفته است.

GLS جدید ۷٫۷ سانتیمتر کشیده‌تر و ۲٫۲ سانتیمتر عریض‌تر از نسل قبلی خود است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن نیز با ۶ سانتیمتر افزایش به ۳٫۱۳ متر رسیده است. این رشد ابعاد به معنای فضای داخلی بیشتر خصوصاً برای ردیف‌های دوم و سوم صندلی‌ها خواهد بود تا جایی که گفته شده صندلی‌های ردیف سوم فضای کافی برای نشستن افرادی با قد حداکثر ۱٫۹۴ سانتیمتر را دارند. به گفتهٔ مرسدس بنز، هر سه ردیف صندلی‌های GLS جدید به‌طور کاملاً الکتریکی قابل تنظیم هستند و راحتی و فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

هنگامی‌که به صندلی‌های ردیف سوم نیازی نباشد می‌توان آن‌ها را خواباند تا فضای صندوق بار افزایش پیدا کند درحالی‌که امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم هم وجود دارد. هنگامی‌که هردو ردیف صندلی‌های عقب خوابانده شوند، حجم صندوق بار به ۲۴۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. GLS در حالت استاندارد به‌صورت هفت‌نفره عرضه می‌شود اما مرسدس بنز نسخهٔ شش‌نفرهٔ آن‌را هم با دو صندلی فردی لوکس در ردیف دوم ارائه می‌کند. این آپشن برای اولین بار است که برای GLS ارائه می‌شود.

مرسدس بنز برای نسل جدید GLS جدیدترین تکنولوژی‌های خود را هم ارائه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX با دو صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲٫۳ اینچی و سیستم سرگرمی صندلی‌های عقب با دو نمایشگر ۱۱٫۶ اینچی اشاره کرد. علاوه بر این، Rear Comfort هم برای این ماشین قابل سفارش است که یک تبلت هفت اینچی اندرویدی را ارائه می‌کند. از طریق این تبلت می‌توان تمامی قیمت‌های سیستم MBUX را از صندلی عقب کنترل کرد.

ازجملهٔ دیگر تجهیزات استاندارد این شاسی‌بلند لوکس آلمانی نیز می‌توان به سیستم صوتی فراگیر برمستر، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ مختلف و نُه پورت USB اشاره کرد. با پرداخت هزینهٔ اضافی نیز می‌توان گرم‌کن و سردکن نگه‌دارنده‌های لیوان، نمایشگر سربالای تمام‌رنگی و ماساژور صندلی‌ها را سفارش داد.

مرسدس بنز طیف بسیار گسترده‌ای از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های کمک‌راننده مثل ترمز خودکار اضطراری، سیستم کمک پارک فعال با دوربین دید از بالا و حتی ارتباط خودرو با خودرو را به‌صورت استاندارد برای نسل جدید بزرگ خاندان شاسی‌بلندهای خود در نظر گرفته است که موارد جدیدی هم مثل سیستم کمکی فعال فاصله، سیستم کمکی فعال توقف و حرکت، سیستم کمکی مانور دهی با تریلر و… به آن‌ها اضافه شده است. علاوه بر این، پکیج کمک‌رانندهٔ بسیار پیشرفته‌ای هم برای GLS قابل سفارش است که مواردی چون کروز کنترل راداری، سیستم محدودکنندهٔ سرعت و… را به خودرو اضافه می‌کند.

نسل جدید شاسی‌بلند پرچم‌دار مرسدس بنز در ابتدا با دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف در بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود. مدل اول که GLS350 نام دارد، به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. این موتور از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت EQ Boost هم سود می‌برد که شامل استارت ژنراتور یکپارچه به همراه یک باطری لیتیوم یون کوچک می‌شود. GLS350 می‌تواند ظرف ۵٫۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مدل بعدی اما با نام غیرمعمول GLS580 در نمایشگاه نیویورک معرفی شده است. این مدل از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور نیز به سیستم هیبریدی خفیف EQ Boost مجهز شده که در مقطع کوتاهی ۲۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور به خروجی موتور بنزینی اضافه می‌کند. GLS580 برای اینکه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند به ۵٫۲ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت هردوی این مدل‌های بنزینی اما به‌صورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

اما علاوه بر این دو موتور بنزینی، مرسدس بنز برای نسل جدید GLS در اروپا، روسیه و دیگر بازارهای خارج از ایالات‌متحده یک موتور ۲٫۹ لیتری شش سیلندر دیزلی را هم در نظر گرفته که در دو مدل مختلف به نام‌های GLS350d و GLS400d ارائه می‌شود. موتور ۲٫۹ لیتری دیزلی در مدل اول ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در مدل دوم به ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کنند.

تمامی مدل‌های نسل جدید GLS به‌صورت استاندارد به یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic مجهز هستند. این سیستم به‌صورت استاندارد از یک گیربکس کمکی با کلاچ چندصفحه‌ای با کنترل الکترونیکی برخوردار است که امکان توزیع متغیر گشتاور از صفر تا صد را بین محورها فراهم می‌کند. فعلاً هیچ اطلاعاتی در مورد نسخه‌های AMG و مایباخ GLS جدید منتشر نشده است اما این نسخه‌ها بعداً به ترتیب با پیشرانه‌های هشت و دوازده سیلندر معرفی خواهند شد.

سیستم تعلیق استاندارد نسل جدید GLS از نوع بادی Airmatic با کمک‌فنرهای تطبیقی است اما مثل GLE، برای این خودرو تعلیق فعال با سیستم ۴۸ ولت کنترل بدنهٔ E-Active هم قابل سفارش است که با اسکن مسیر پیش رو، تعلیق را از پیش تنظیم و آماده می‌کند. به گفتهٔ مرسدس بنز این سیستم راحتی قابل‌توجه، هندلینگ چابک و توانایی‌های آفرود بالایی را ارائه می‌کند. نسل کاملاً جدید مرسدس بنز GLS تا اواخر سال جاری در بازار ایالات‌متحده و اروپا عرضه خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

معرفی نسل جدید تویوتا هایلندر، زیباتر و کم‌مصرف‌تر

تویوتا نسل جدید کراس‌اوور سه ردیفهٔ هایلندر را در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرده است. هایلندر در این نسل همچنان کراس‌اووری دوستدار و مناسب خانواده‌ها باقی‌مانده است اما تویوتا قصد داشته نمایی قدرتمندتر و ظریف‌تر به استایل بیرونی آن ببخشد و درعین‌حال بهره‌وری آئرودینامیکی آن‌را نیز بهبود دهد. بدین ترتیب حالا سروصدای باد در این ماشین کاهش و پایداری آن افزایش یافته است. هایلندر مدل ۲۰۲۰ در بیرون طراحی جدیدی دارد که برخی ویژگی‌های آن از کراس‌اوور کوچک‌تر رافور قرض گرفته شده است. در همین حال، نمای عقبی خودرو نیز تا حدودی کراس‌اوورهای لکسس خصوصاً مدل NX به یاد می‌آورد.

هایلندر در چهار تیپ مختلف شامل L، LE، XLE، لیمیتد و پلاتینوم به بازار عرضه می‌شود که سه تیپ اول در ظاهر جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ با تریم نقره‌ای دارند درحالی‌که تیپ‌های لیمیتد و پلاتینوم از جلوپنجرهٔ مشکی با تریم کرومی، پلیت کرومی محافظ در بخش پایینی سپرها، پروژکتورهای پریمیوم در چراغ‌های جلو و رینگ‌های ۲۰ اینچی سود می‌برند. برای هایلندر مدل ۲۰۲۰ پنج رنگ بیرونی جدید شامل خاکستری متالیک، آبی، قرمز یاقوتی، آبی کاربنی و قهوه‌ای ارائه شده و سه رنگ سفید، نقره‌ای متالیک و مشکی متالیک نیمه‌شب نیز از نسل قبلی به این نسل منتقل شده است.

در داخل نسل جدید هایلندر نیز طراحی کاملاً جدید و مدرن به همراه سطوح نرم‌تری نسبت به نسل قبلی کار شده است. همچنین در بخش تکنولوژی نیز کارپلی اپل، اندروید اتو، ناوبری Waze، رادیو SiriusXM و اینترنت وای فای به‌صورت استاندارد در تمامی تیپ‌ها ارائه می‌شود. در همین حال، تیپ پایهٔ L نیز از تجهیزاتی چون پکیج ایمنی Safety Sense 2.0 تویوتا، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، نمایشگر ۴٫۲ اینچی در صفحه آمپر، تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی راننده، پنجره‌های برقی، صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی مرکزی، چراغ‌های عقب و جلوی LED، پنجره‌های عقب دودی و سیستم ورود هوشمند برخوردار است.

در تیپ LE درب صندوق بار برقی، مه شکن‌های LED و تریم چرمی در غربیلک فرمان به خودرو اضافه می‌شود درحالی‌که تیپ XLE هم از آفتاب‌گیر صندلی‌های ردیف دوم، تنظیم چهار جهتهٔ صندلی شاگرد، نمایشگر ۷ اینچی در صفحه آمپر، آینهٔ داخلی تیره شونده، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سانروف و ریل‌های روی سقف برخوردار است. در تیپ لیمیتد به تجهیزات تیپ‌های قبلی نورپردازی داخلی، حافظهٔ صندلی راننده، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو و… هم اضافه می‌گردد؛ و نهایتاً بالاترین تیپ هایلندر یعنی پلاتینوم نیز به تجهیزات لوکسی مثل سیستم صوتی پریمیوم ۱۲۰۰ واتی JBL با ۱۱ بلندگو، نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، چراغ‌های جلوی تطبیقی، نمایشگر سربالا، گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم، سانروف پانورامیک، سنسور باران و روکش چرم سوراخ‌دار صندلی‌ها مجهز شده است.

در بخش ایمنی نیز تویوتا نسل جدید هایلندر را به نسل دوم پکیج ایمنی Safety Sense خود مجهز کرده است که بسته به تیپ‌های خودرو، سیستم‌های ایمنی مختلفی مثل هشدار برخورد جلو با ترمز اضطراری خودکار و قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط با قابلیت تغییر جهت فرمان، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای خودکار، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و تشخیص علائم ترافیکی را ارائه می‌کند.

نسل چهارم هایلندر ۶ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد که این به افزایش فضای داخلی خودرو کمک کرده است. علاوه بر این، می‌توان صندلی‌های ردیف دوم را تا سه سانتیمتر به سمت جلو کشید تا فاصله بین آن‌ها و صندلی‌های ردیف سوم بیشتر شود. صندلی‌های ردیف دوم در تیپ‌های L و LE به‌صورت استاندارد از نوع نیمکتی است و این دو تیپ ظرفیت حمل هشت نفر را دارند اما تیپ‌های XLE، لیمیتد و پلاتینوم به‌صورت استاندارد در ردیف دوم به صندلی‌های خلبانی مجهز بوده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارند. هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، صندوق بار هایلندر ۴۵۶ لیتر حجم دارد اما با خواباندن ردیف‌های سوم و دوم، این عدد به ۲۰۷۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

نسل جدید هایلندر یکی دیگر از محصولاتی است که روی پلت‌فرم جدید TNGA تویوتا ساخته شده است یعنی همان پلت‌فرمی که در طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت از سدان کامپکت کرولا گرفته تا کراس‌اوور رافور و سدان فول سایز آوالون هم بکار رفته است. به ادعای تویوتا، به لطف استفاده از این پلت‌فرم جدید، هایلندر نسبت به نسل قبلی خود ایمن‌تر، راحت‌تر و بادوام‌تر شده و کیفیت ساخت آن‌هم افزایش یافته است؛ اما با وجود استفاده از پلت‌فرم جدید، تویوتا همان پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 نسل قبلی را برای هایلندر ۲۰۲۰ ارائه کرده است. مشخصات این موتور هیچ تغییری نکرده و مثل قبل ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۶ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. به همین دلیل، هایلندر جدید با این موتور مثل نسل قبل توانایی بکسل ۲۲۷۰ کیلوگرم را دارد.

هرچند موتور پایه نسل جدید هایلندر نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقیمانده اما تویوتا برای نسخه هیبریدی آن قوای محرکه جدیدی را ارائه کرده که از یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. این در حالی است که نسخه هیبریدی نسل قبلی از موتور ۳٫۵ لیتری V6 استفاده می‌کرد. این سیستم هیبریدی جدید مجموعاً ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت ۳۰۶ اسب بخاری هایلندر هیبریدی نسل قبل است اما در عوض نسل جدید در هر صد کیلومتر ۶٫۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند که ۱۷ درصد کمتر از مصرف ۸٫۴ لیتری نسل قبل است.

هایلندر هیبریدی در نسل جدید به سیستم PED هم مجهز شده است. این سیستم به‌منظور هرچه کارآمدتر کردن شارژ و مصرف باطری‌ها، عادت‌های رانندگی روزانهٔ راننده و همین‌طور شرایط جاده و ترافیک را بررسی می‌کند. هرچه با خودرو بیشتر رانندگی شود، داده‌های بیشتری جمع‌آوری شده و به بهبود مصرف سوخت کمک می‌شود. این همان سیستمی است که در نسل جدید رافور هم ارائه شده است. هایلندر هیبریدی همچنین از حالت‌های رانندگی مختلفی شامل معمولی، اقتصادی و اسپرت هم برخوردار است. این کراس‌اوور جدید ژاپنی در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شود که هردو نسخه به سیستم کنترل گشتاور پویا مجهز هستند. برای عبور از مسیرهای ناهموار نیز حالت‌های گِل‌وماسه یا صخره‌وخاک در نظر گرفته شده است. نسخهٔ V6 نسل جدید هایلندر از دسامبر امسال راهی نمایندگی‌های فروش تویوتا می‌شود اما فروش نسخهٔ هیبریدی از فوریهٔ سال آینده آغاز خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

معرفی جیپ کامندر پلاگین هیبریدی در شانگهای چین

با معرفی نسخه‌ی جدید پلاگین هیبریدی در نمایشگاه خودروی شانگهای، خانواده‌ی جیپ کامندر در چین شلوغ‌تر می‌شود.


این خودرو از پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی استفاده کرده و قدرت ترکیبی آن فعلاً اعلام نشده است. البته جیپ می‌گوید برد این خودرو در حالت تمام الکتریکی حدود ۷۰ کیلومتر است که می‌تواند برای سفرهای روزانه‌ی درون‌شهری کافی باشد.


به نظر نمی‌رسد که این خودرو تفاوتی با نسخه‌ی عادی کامندر داشته باشد. مدل استاندارد این شاسی‌بلند از پیشرانه‌ی ۲ لیتری و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.


انتظار می‌رود درگاه شارژ خودرو روی گلگیر سمت چپ قرار گیرد و رینگ‌های متفاوت و رنگ بدنه‌ی خاص آن را از سایر نسخه‌ها متمایز کند. شاید فضای بار کامندر پلاگین هیبریدی تحت تأثیر موقعیت باتری‌های زیر کف خودرو قرار گیرد اما از این موضوع مطمئن نیستیم چراکه فعلاً جزئیات آن منتشر نشده است.


جدای از جزئیاتی همچون سیستم اطلاعات سرگرمی که دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است و وجود چهار حالت رانندگی هیبریدی، الکتریکی، E-Save و اسپورت، بقیه‌ی موارد در کابین تغییری را تجربه نکرده‌اند.


تولید جیپ کامندر پلاگین هیبریدی جدید در تأسیسات گک فیات-کرایسلر واقع در شانگشای چین انجام خواهد شد. شایان ذکر است این خودرو فقط مختص بازار چین می‌باشد.

Nio ET، پیش‌نمایشی از یک رقیب چینی برای تسلا!

شرکت چینی Nio در نمایشگاه خودروی شانگهای کانسپت ET را معرفی کرده است. این خودرو پیش‌نمایشی از یک سدان الکتریکی است که در آینده وارد بازار خواهد شد.


ظاهر خودرو مشابه یک کانسپت پیش‌تولیدی است و نام آن نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. خودروی موردبحث پیش‌نمایش اولین سدان تاریخ Nio بوده و همانند شاسی بلندهای ES8 و ES6 از قوای محرکه‌ی تمام الکتریکی استفاده خواهد کرد.


بنا به گفته‌ی این خودروساز، ET نشان‌دهنده‌ی تولید یک خودرو با بدنه‌ی کاملاً جدید برای برند بوده و تناسبات طراحی ظریف را با طراحی قوی و زیبا ترکیب کرده است.


انتظار می‌رود نسخه‌ی تولیدی این کانسپت پیش از پایان سال ۲۰۲۱ و به عنوان پاسخ Nio به تسلا مدل ۳ معرفی شود. این خودرو از طراحی فست بک مشابه و چراغ‌های LED نازک و ظریف برخوردار خواهد بود.


قوای محرکه‌ی Nio ET پرفورمنس بالایی داشته و از مجموعه باتری نیکل-کبالت-منگنز با تراکم انرژی بالا تشکیل شده است. پیشرانه‌های مگنت با راندمان بالا در بخش جلو و پیشرانه‌های پرفورمنس القایی در عقب حضور دارند. این مجموعه قدرت ۲۹۵ اسب بخاری را تولید می‌کند. هنوز مشخصات پرفورمنس ET منتشر نشده اما شرکت می‌گوید با یک‌بار شارژ می‌توان مسافت ۵۱۰ کیلومتری را طی کرد.

Nio علاوه بر کانسپت ET ستون شارژ سریع خود با نام شارژ قدرت Nio را نیز به شانگهای آورده است.

۹۱۱ اسپیدستر، الماس درخشان پورشه در نیویورک

پورشه ۹۱۱ اسپیدستر در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی می‌شود. این خودرو اواخر سال پیش به فرم کانسپت رونمایی شده بود.


در قلب ۹۱۱ اسپیدستر جدید پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۴ لیتری تنفس طبیعی تخت با قدرت ۵۰۲ اسب بخاری و گشتاور ۴۶۹ نیوتون متری قرار گرفته و موضوع جذاب اینکه قلب آهنین این خودرو می‌تواند تا دور ۹ هزار فریاد بزند. این پیشرانه همان نسخه‌ی بکار رفته در مدل‌های ۹۱۱ GT3 و ۹۱۱ GT3 RS فعلی بوده و از بدنه‌ی گاز انفرادی مشابه با خودروی مسابقه‌ای ۹۱۱ GT3 R سود می‌برد.


پورشه ۹۱۱ اسپیدستر جدید تنها با گیربکس ۶ سرعته دستی که نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد در دسترس خواهد بود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳٫۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر در ساعتی بخشی از توانایی‌های این خودروی آلمانی می‌باشند.


پورشه تلاش زیادی برای پایین نگه داشتن وزن خودرو انجام داده است و به همین خاطر فضای بار جلو، گلگیرهای جلو و پوشش عقب خودرو از فیبر کربن ساخته شده‌اند. ۹۱۱ اسپیدستر همچنین به صورت استاندارد از ترمزهای کامپوزیت سرامیکی پورشه سود برده و فاقد سیستم تهویه مطبوع می‌باشد. البته مشتریان می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای اضافی سیستم تهویه مطبوع را سفارش دهند. وزن کلی این خودرو تنها ۱۴۶۵ کیلوگرم می‌باشد.


اگرچه اسپیدستر جدید از همان شاسی مدل‌های ۹۱۱ GT3 استفاده می‌کند اما دارای فرمان پذیری چرخ‌های عقب با تنظیمات ویژه و دسته‌موتورهای دینامیک جدید می‌باشد. یک دست رینگ‌های ۲۰ اینچی ساتین بلک نیز به‌صورت استاندارد وجود دارند.


همان‌گونه که نام خودرو نشان می‌دهد، ۹۱۱ اسپیدستر از شیشه‌ی جلوی کوتاه استفاده کرده و پورشه قول داده یکی از بهترین تجارب رانندگی را ارائه کند. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی خودرو می‌توان به شیشه‌های جانبی کوتاه، سقف پارچه‌ای سبک‌وزن و… اشاره کرد. متأسفانه این خودرو فاقد همان آینه‌های سنتی و درب باک روی کاپوت مدل کانسپت می‌باشد.

سفارش پورشه ۹۱۱ اسپیدستر ۲۰۱۹ از هفتم می سال جاری آغاز شده و انتظار می‌رود اواخر امسال وارد نمایندگی‌های فروش شود. پورشه همچنین علاوه بر معرفی خودرو از یک ساعت ویژه‌ی مالکان ۹۱۱ اسپیدستر هم رونمایی کرده است.

ارزبری تولید هر دستگاه سمند چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اعلام این مطلب افزود:‌ بر اساس گزارش های موجود برای نمونه برای تولید خودروی سمند ۱۰۰درصد آلومینیوم استفاده می‌شود که قیمت این فلز از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ برابر با ۴۲۶درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری ۳۷۰درصد، ورق فولادی ۲۷۷درصد، مس۳۳۶درصد، چدن ۳۵۳ درصد، سرب ۳۴۶درصد، فولاد آلیاژی ۲۲۵درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما۳۰۰درصد افزایش داشته است.  

لوتوس اوورا GT4 کانسپت، خودرویی مسابقه‌ای و جذاب

جدای از اعلام تولید اولین هایپرکار الکتریکی، لوتوس از خودروی مسابقه‌ای و مفهومی اوورا GT4 در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد.


همان‌گونه که از نام خودرو برمی‌آید، کانسپت یاد شده پیش‌نمایشی از خودروی مسابقه‌ای GT4 به‌روز شده است که لوتوس با آن به دنبال کسب موفقیت در فصل ۲۰۲۰ مسابقات است. این کانسپت بر پایه‌ی نسخه‌ی استاندارد اوورا بنا شده و توسعه‌ی آن با استفاده از تجارب مهندسی پیشرفته در بحث وزن کم خودروها صورت گرفته است.


بدنه‌ی خودرو از پوششی منحصربه‌فرد سود می‌برد که کار مدیر طراحی لوتوس می‌باشد. این خودرو در پیست تست هِتِل حضور خواهد یافت. GT4 کانسپت همچنین پیش‌نمایشی از روند تکاملی مدل فعلی اوورا GT4 است که این روند سال آینده کامل خواهد شد.


اوورا GT4 کانسپت از همان شاسی آلومینیومی سبک‌وزن نسخه استاندارد استفاده کرده و بدنه‌ی کربن کامپوزیتی سبک‌وزنی دارد. این موارد باعث شده خودروی لوتوس علیرغم وجود سیستم‌های ساختاری و ایمنی تنها ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. به لطف نسبت قدرت به وزن ۳۷۵ اسب بخاری به ازای هر تن، اوورا GT4 کانسپت می‌تواند به سقف سرعت ۲۷۴ کیلومتر در ساعت دست یابد.


این خودرو از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری با قدرت ۴۵۶ اسبی و گشتاور ۵۱۰ نیوتون متری استفاده می‌کند. پیشرانه یاد شده به یک گیربکس سکونشئال ۶ سرعته مسابقه‌ای متصل بوده و همچنین دارای سیستم پدال شیفت و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن می‌باشد.

لوتوس از این خودروی مفهومی برای نمایش تجارب موتور اسپورت خود در مدرسه رانندگی جدیدش در چین استفاده خواهد کرد.

Aiways U7 ion، مینی ون هوشمند و دوستدار خانواده

شرکت چینی Aiways از یک خودروی کانسپت الکتریکی و کاملاً جدید در شانگهای رونمایی کرد. این خودرو که U7 ion نام دارد قدم‌های شاسی‌بلند آماده‌ی تولید U5 که در نمایشگاه ژنو حاضر بود را دنبال کرده است.


U7 ion از ایده‌ی FRM شرکت که مخفف حمل‌ونقل خانوادگی و جادار است برخوردار بوده و همچنین ایده‌ی فضای چهارم کابین را به نمایش می‌گذارد. طبق این ایده و مفهوم، خودرو جایگاهی ویژه در زندگی مدرن اما شلوغ کنونی دارد و ارتباطی بی‌وقفه ایجاد کرده و تکنولوژی هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد.


این کانسپت با ربات یکپارچه‌ی خودآموزی عرضه می‌شود که در واقع داخل کابین حرکت کرده و سرنشینان را بررسی می‌کند. به لطف وجود ۱۲ صفحه‌نمایش از جمله صفحه‌نمایش هوشمند داشبورد که در فرمان ادغام شده و همچنین صفحه‌نمایش کنسول، کابینی کاملاً متمایز و برجسته را مشاهده می‌کنیم.


ساموئل فو رئیس شرکت Aiways می‌گوید:

حضور ما در نمایشگاه شانگهای نشان‌دهنده‌ی حرکت و اهداف ما برای حضور جدی در سراسر جهان می‌باشد. درحالی‌که تنها چند ماه تا عرضه‌ی U5 در اروپا باقی مانده، کانسپت U7 ion پیش‌نمایشی از خودروی جذاب بعدی در سبد محصولات ما می‌باشد. شما در تمامی محصولات ما می‌توانید تجربه‌ی رانندگی لذت بخشی را مشاهده کنید.


خب به ربات خودآموز بازگردیم که بر روی یک ریل در سقف نصب شده و به‌صورت خودکار می‌تواند در کابین حرکت کند و ارتباطی هوشمند با افراد برقرار کند؛ اما کنسول هوشمند خودرو نیز دارای صفحه لمسی، میز، یخچال، تهویه هوا و نگه‌دارنده‌های فنجان می‌باشد. سرنشینان می‌توانند این کنسول را در کابین حرکت دهند.


درب‌های عقب نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ورود و خروج به کابین را تا حد ممکن آسان می‌سازند. سرنشینان خودرو شاهد صندلی خوشامدگویی خواهند بود که به طرف آن‌ها می‌چرخد. U7 ion همچنین با نورپردازی‌ای عرضه شده که به‌صورت خودکار رنگ‌ها را تغییر می‌دهد.


علیرغم استایل مینی مالیستی، این کانسپت ظاهر برجسته‌ی شاسی‌بلند را با فضای کابین مینی ون‌ها ترکیب کرده است. در طراحی خودرو از U5 الهام گرفته شده و نمای جلوی ماسک استایل و چراغ‌های L شکل از ویژگی‌های آن هستند. خط شانه‌ی متمایز، رینگ‌های بزرگ، دوربین‌های دید عقب و جانبی، دستگیره‌های درب مخفی و… از جمله ویژگی‌های طراحی این کانسپت می‌باشند.


نهایتاً باید گفت این خودرو می‌تواند از چراغ‌های جلوی خود برای تاباندن تصاویر روی جاده استفاده کند.

جنسیس مینت کانسپت، هاچبک الکتریکی ساختارشکن

پس از انتشار تیزرهای فراوان، سرانجام جنسیس کانسپت جدید خود با نام مینت Mint را معرفی کرد.


مینت که شبیه نسخه‌ی لوکس هیوندای ولوستر است یک خودروی هاچبک مانند کوچک بوده و نمای جلوی آئرودینامیک آن شامل چراغ‌های LED و جلوپنجره‌ای جمع‌وجور می‌باشد. این خودرو همچنین از گلگیرهای عضلانی و نمای عقب عجیبی برخوردار است که ما را به یاد استون مارتین لاگوندا کانسپت ۲۰۰۹ می‌اندازد.


علیرغم استایل مشابه خودروهای هاچبک، مینت دو درب قیچی مانند داشته و باز شدن آن‌ها دسترسی به صندلی‌ها را فراهم می‌کند؛ اما در نمای عقب این خودرو می‌توانیم جاسازی هوشمندانه‌ی درگاه شارژ را ببینیم. این درگاه بالای نشان جنسیس جای گرفته است. جنسیس مینت کانسپت همچنین چراغ‌های عقب LED دارد که با یک نوار نازک به هم ارتباط پیدا کرده‌اند.


رینگ‌های آلیاژی ۵ پره و سانروف پانورامیک نیز از دیگر ویژگی‌های این خودروی مفهومی می‌باشند. در پانل‌های پایینی بدنه می‌توانیم الگوی جی ماتریکس را ببینیم که باعث می‌شود هوا در اطراف مجموعه باتری جریان پیدا کند.


همین استایل منحصربه‌فرد داخل کابین نیز دیده می‌شود چراکه جنسیس مینت صندلی نیمکتی چرمی دارد. این صندلی فضایی دلپذیر برای دو نفر ارائه می‌کند. سرنشینان بین کنسول مرکزی‌ای می‌نشینند که در مواقع عدم نیاز می‌توان آن را تا کرد.


اگرچه کابین فاقد دکمه‌های زیادی است اما فرمان خودرو با ۶ صفحه‌نمایش که ظاهراً به عنوان دکمه‌های میانبر عمل می‌کنند احاطه شده است. این خودرو همچنین دارای هفتمین صفحه‌نمایش است که داخل فرمان ادغام شده و به عنوان پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی عمل می‌کند.


از آنجایی که مینت خودرویی مفهومی است بنابراین جنسیس جزئیات فنی آن را منتشر نکرده ولی تأیید شده این خودرو با مجموعه باتری تراکم بالا و برد ۳۲۰ کیلومتری معرفی شده است. کانسپت یاد شده با سیستم شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی همراه بوده اما زمان شارژ باتری اعلام نشده است.

جنسیس از مینت به عنوان تکامل خودروهای شهری نام برده است.