قیمت و مشخصات کیا K5 جدید

کیا اپتیما رفته است اما در واقع این موضوع خیلی هم درست نیست زیرا تنها نام اپتیما به موزه رفته و خود این خودرو با اسم جدید K5 وارد بازار آمریکا شده است. معمولاً بین معرفی یک خودرو و انتشار قیمت آن زمان زیادی وجود دارد اما درباره K5 این‌گونه نیست. قیمت این خودرو از ۲۳۴۹۰ دلار شروع می‌شود و با اضافه کردن هزینه تحویل ۹۶۵ دلاری باید حداقل ۲۴۴۵۵ دلار برای این خودرو پرداخت کرد.

به این ترتیب قیمت K5 2021 تنها ۱۰۰ دلار بیشتر از نسخه کنونی اپتیماست. علیرغم این افزایش قیمت ناچیز، K5 هنوز هم جایگزینی ارزان‌قیمت برای هوندا آکورد و تویوتا کمری بوده و البته ارزان‌تر از برادر خود یعنی هیوندای سوناتا می‌باشد. با این مبلغ شما مالک K5 LX می‌شوید که دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۸۰ اسب بخاری و رینگ‌های ۱۶ اینچی است. داخل کابین نیز صفحه لمسی ۸ اینچی و چندین سیستم ایمنی به چشم می‌خورد.

افرادی که قدرت بیشتری می‌خواهند باید مبلغ بیشتری بپردازند. مدل K5 GT که به پیشرانه ۲.۵ لیتری توربوی ۲۹۰ اسبی مجهز است قیمت ۳۱۴۵۵ دلاری داشته اما این خودرو هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی از نسخه داغ اپتیمای کنونی یعنی SX توربو ارزان‌تر است. البته وقتی آپشن ها را انتخاب کنید قیمت خودرو به سرعت بالا رفته و حتی می‌تواند به ۳۶ هزار دلار نیز برسد.

کیا حتی تخفیف‌هایی نیز برای شرایط اقساطی و لیزینگی این خودرو در نظر گرفته است. بیشترین تخفیف یعنی ۲ هزار دلار برای مدل K5 EX در دسترس بوده اما این تخفیف فقط برای شرایط لیزینگی است. مدل‌های LXS و GT نیز به ترتیب با تخفیف‌های ۱۱۰۰ و ۹۰۰ دلاری عرضه می‌شوند. البته کیا فعلاً تخفیفی برای خریدهای نقدی در نظر نگرفته است.

واکسان واتمن، سریع‌ترین موتورسیکلت الکتریکی جهان

اگر با دیدن واکسان واتمن (Voxan Wattman) به یاد گلوله می‌افتید، باید بدانید که این موضوع عمدی است و هدف طراحان رسیدن به بهترین نتیجه آئرودینامیکی برای کسب رکورد سریع‌ترین موتورسیکلت الکتریکی جهان بوده است.

موتورسیکلت برقی واتمن در سال ۲۰۱۳ پا به عرصه وجود گذاشت. قدرت ۲۰۳ اسبی و گشتاور ۲۰۳ نیوتن متری آن شتاب ۳.۴ ثانیه‌ای را به همراه داشت. حال بعد از هفت سال این محصول پایایش و به‌روزرسانی شده و قصد دارد تا رکورد سرعت موتورسیکلت‌های الکتریکی را از آن خود نماید.

واتمن جدید مجهز به موتوری ۳۶۷ اسبی شده که از باتری‌های ۱۴۷۰ سلولی بهره می‌برد. برای خنک نمودن باتری و موتور از یخ خشک استفاده می‌شود. طراحی بدنه موتورسیکلت در تونل باد انجام شده و به گفته گروه ونتوری (حامی واکسان در این پروژه) آماده است تا به سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

این رکوردشکنی در دریاچه نمک بولیوی و توسط مکس بیاجی، قهرمان موتورسواری جهان برای ابتدای ژوئیه امسال تعیین شده بود اما همه‌گیری کرونا آن را به تعویق انداخت. اما شرکت واکان امیدوار است بتواند در سال ۲۰۲۱ این رکورد را ثبت نماید.

 

مقایسهٔ بنتلی بنتایگا قبل و بعد از فیس‌لیفت

بنتلی مدت‌ها قبل از رونمایی بنتایگا در دسامبر سال ۲۰۱۵ مشغول کار روی توسعهٔ شاسی‌بلند خود بود تا جایی که با معرفی کانسپت EXP 9 F در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۲ پیش‌نمایشی از این ماشین را ارائه کرد؛ اما بعدازاینکه این کانسپت با واکنش منفی از سوی طرفداران و رسانه‌ها مواجه شد، بنتلی مجبور شد طراحی ظاهری آن‌را برای نسخهٔ تولیدی اصلاح کند. نتیجهٔ نهایی این کار خودرویی با ظاهر رترویی کمتر و درب صندوق سنتی‌تر بود که نشان می‌داد بنتلی بسیار تلاش کرده تا ظاهری که در ابتدا برای بنتایگا در نظر گرفته بود را با چیزی که طرفداران از یک شاسی‌بلند بنتلی انتظار داشتند مطابقت دهد.

حال اما بنتلی دوباره بنتایگا را به اتاق جراحی برده و تصمیم گرفته طی فیس‌لیفتی، بخش عقبی آن‌را با درب صندوق کاملاً جدید و چراغ‌های بیضی‌شکل برگرفته از کانتیننتال، بازطراحی کند. هرچند بنتلی می‌خواسته ظاهر بنتایگا با کانتیننتال و فلاینگ اسپار سازگار و هماهنگ شود اما طراحی عقب آن کمی بحث‌برانگیز است چراکه برخی آن‌را دوست دارند و برخی معتقدند طراحی پیش از فیس‌لیفت بهتر بود؛ اما خوشبختانه طراحی جلوی فیس‌لیفت بنتایگا چندان بحث‌برانگیز نیست زیرا هرچند پانل‌های این قسمت جدید است اما ظاهر کلی آن شباهت زیادی به نسخهٔ اولیه دارد. البته در اینجا زاویه‌ها کمتر و منحنی‌ها بیشتر شده‌اند و با وجود طراحی تهاجمی‌تر سپر، ظاهر کلی خودرو لوکس‌تر و شیک‌تر به نظر می‌رسد. علاوه بر این، جلوپنجرهٔ بنتایگا هم کمی بزرگ‌تر شده و حالا عمودی‌تر به نظر می‌رسد.

اما تغییرات بنتایگا طی این فیس‌لیفت صرفاً به ظاهر آن محدود نمی‌شود زیرا بنتلی برای اینکه این ماشین بتواند بهتر با رقبای تازه‌وارد بخش شاسی‌بلندهای فوق لوکس مثل مایباخ GLS600 و آستون‌مارتین DBX به رقابت بپردازد، کابین آن‌را هم بروز کرده است. ازجملهٔ ویژگی‌های جدید این قسمت می‌توان به غربیلک فرمان برگرفته از کانتیننتال، رو دری‌های جدید، دریچه‌های تهویهٔ جدید، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، پورت‌های USB-C و صفحه‌نمایش ۱۰.۹ اینچی لمسی اشاره کرد که دکمه‌های فیزیکی اطراف آن حذف شده‌اند. البته در کابین بنتایگا مدل ۲۰۲۱ فقط ویژگی‌های رفاهی و طراحی بهبود پیدا نکرده بلکه ۱۰۰ میلی‌متر هم به فضای پای سرنشینان عقب افزوده شده است.

در بخش پیشرانه‌های بنتایگا اما تغییری صورت نگرفته و گزینه‌ها همان نمونه‌های قبلی هستند. نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ این شاسی‌بلند فوق لوکس در ابتدا با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو عرضه می‌شود که ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد اما بعداً موتورهای ۶ لیتری W12 توئین توربو با ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۳ لیتری V6 هیبریدی با ۴۶۲ اسب بخار قدرت هم ارائه خواهد شد.

به‌طورکلی اما آیا طراحی قسمت عقب بنتایگای جدید از هر زاویه‌ای بد به نظر می‌رسد؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است اما اگر بخواهیم یک زاویه را انتخاب کنیم، آن زاویهٔ ۹۰ درجه یا نمای سه‌چهارم عقب خودرو و دلیل آن چراغ‌های عقب است زیرا به نظر می‌رسد این چراغ‌های جدید به‌اندازهٔ کافی درب صندوق را پوشش نداده و درگیر نکرده‌اند و به همین دلیل قسمت فلزی زیادی از درب صندوق در معرض دید قرار گرفته است.

CarScoops

بنتلی بنتایگا شاسی بلند فیس لیفت لوکس مقایسه خودروها

رونمایی رسمی کوپرا اِل بورن، اسپرت‌ترین هاچبک الکتریکی گروه فولکس‌واگن

سئات ال بورن مدت زیادی است که به خاطره‌ها پیوسته ولی این نام هم‌اکنون در قامت کوپرا ال بورن زنده شده است. نسخه‌ی اسپانیایی فولکس‌واگن ID.3 به‌صورت رسمی با برند کوپرا عرضه خواهد شد حداقل در حال حاضر که این‌گونه خواهد بود.

برند مستقل و پرفورمنس سئات اولین برندی خواهد بود که هاچبک الکتریکی و داغ را در گروه فولکس‌واگن عرضه خواهد کرد. این خودروساز مشخصات فنی کامل محصول خود را که بر پایه پلتفرم MEB شکل‌ گرفته اعلام نکرده اما گفته که در دل کوپرا ال بورن مجموعه باتری ۷۷ کیلووات ساعتی و یک پیشرانه الکتریکی قرار گرفته است. فعلاً قدرت این پیشرانه مشخص نیست اما نیروی آن به چرخ های عقب منتقل می‌شود.

به لطف باتری بزرگ در نظر گرفته شده شعاع حرکتی ال بورن حدود ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود. وجود قابلیت شارژ سریع نیز باعث می‌شود این خودرو با شارژ نیم ساعتی برد ۲۶۰ کیلومتری را به دست آورد.

کوپرا می‌گوید ال بورن شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیه‌ای خواهد داشت اما فعلاً شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن مشخص نشده است. البته این خودروساز می‌گوید اولین محصول الکتریکی‌اش به‌صورت انحصاری از سیستم کنترل شاسی دینامیک اسپورت DCC سود خواهد برد که دینامیک رانندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

شکل کلی کوپرا ال بورن جدید تقریباً مشابه فولکس‌واگن ID.3 بوده اما این مدل اسپانیایی از نمای جلوی گیراتر، رکاب‌های جانبی متمایز، رینگ‌های جدید و برخی ویژگی‌های طراحی منحصربه‌فرد از جمله عناصر برنزی در بدنه و کابین سود می‌برد.

کابین نیز مشابه محصول فولکس بوده ولی کنسول مرکزی جدید، فرمان متمایز با انتخاب‌گر پروفایل رانندگی و دکمه‌های حالت کوپرا، صندلی‌های سطلی اسپورت و برخی متریال جدید در آن دیده می‌شوند.

مدیرعامل کوپرا می‌گوید:

کوپرا ال بورن نشان دهنده‌ی تمامی ژن‌های برند کوپرا بوده و ما مفهوم اصلی ارائه یک طراحی اسپورت و دینامیک و محتوای مهندسی و فنی را یک پله بالاتر برده‌ایم. کوپرا ال بورن اثبات کننده‌ی این موضوع است که پرفورمنس و الکتریکی سازی هماهنگی فوق‌العاده‌ای باهم دارند.

محصول جدید کوپرا در کارخانه Zwickau فولکس‌واگن و به همراه ID.3 تولید خواهد شد. این خودرو قرار است از سال ۲۰۲۱ در بازارهای اروپایی عرضه شود.

[دانلود ویدئو]

معرفی جیپ رنگید اورنج ادیشن ۲۰۲۰

جیپ رنگید کوچک‌ترین آفرودر این برند مشهور است. این خودرو تاریخچه‌ای در حد و اندازه رانگلر ندارد اما افرادی که می‌خواهند رنگید خاص‌تری داشته باشند می‌توانند نسخه سفارشی اورنج ادیشن ۲۰۲۰ را انتخاب کنند. اگرچه نام این خودرو خبر از کراس اووری رنگی را می‌دهد اما رنگید اورنج ادیشن اصلاً به رنگ نارنجی درنیامده است!

این خودرو دارای برخی عناصر نارنجی‌رنگ و برخی بهبودها نسبت به تریم رده میانی لتیتود می‌باشد. پکیج مورد اشاره شامل نوشته روی کاپوت با نوار نارنجی، پوشش نارنجی آینه‌بغل‌ها و تریم نارنجی‌رنگ کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع و بلندگوهای روی درب‌ها می‌باشد. از دیگر تغییرات ظاهری رنگید اورنج ادیشن می‌توان به رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی، نشان‌های نارنجی روی بدنه و جلوپنجره مشکی اشاره کرد. صفحه‌نمایش ۷ اینچی جیپ به‌صورت استاندارد عرضه شده اما می‌توان صفحه‌نمایش ۸.۴ اینچی را نیز سفارش داد.

این خودرو به‌صورت استاندارد با رنگ بدنه سفید آلپاین عرضه می‌شود اما رنگ‌های کریستالی و مشکی نیز با قیمت ۲۴۵ دلار در دسترس هستند. قیمت پایه نسخه دیفرانسیل جلوی رنگید اورنج ادیشن از ۲۷۱۸۵ دلار شروع می‌شود که شامل ۱۴۹۵ دلار هزینه‌های تحویل نیز هست. مدل چهار چرخ محرک این خودرو قیمت ۲۸۶۸۵ دلاری دارد.

رنگید اورنج ادیشن با پکیج‌ها و آپشن های اضافی نیز در دسترس است. سانروف مای اسکای جیپ و همچنین سانروف پانورامیک با دو پانل ارائه شده‌اند که هریک ۱۵۹۵ دلار قیمت دارند. بسته ایمنی و امنیتی جیپ نیز شامل برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران است که ۶۹۵ دلار دارد. بسته تکنولوژی نیز شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر و… است که با قیمت ۱۲۹۵ دلار در دسترس می‌باشد.

نیروبخش این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تایگرشارک است که قدرت ۱۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۷۳ نیوتون متری داشته و با یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کند.

اضافه شدن نسخه اورنج ادیشن به خانواده رنگید باعث شده تعداد اعضای این خانواده به ۱۰ برسد که از نسخه پایه اسپورت تا مدل پرچم‌دار تراک هاوک و های آلتیتود را شامل می‌شود.

تجربه رانندگی با پورشه کاین GTS کوپه جدید، سرکش و جذاب!

افرادی که پورشه را می‌شناسند می‌دانند مدل‌های GTS کمی خاص‌تر هستند. این مدل‌ها معمولاً به اندازه نسخه‌های توربو سریع نبوده اما فضایی دوست‌داشتنی را در سبد محصولات این برند اشغال کرده و پرفورمنس و هندلینگی بهتر را نسبت به مدل‌های رده پایین ارائه می‌کنند. این مدل‌ها مدنظر رانندگان مشتاقی هستند که خیلی به سرعت مطلق اهمیت نمی‌دهند.

پورشه کاین GTS کوپه

با در نظر گرفتن این موضوع، تولید نسخه GTS از شاسی بلندهای پورشه بزرگ‌ترین چالش پورشه بوده است. ارائه چابکی بیشتر در بدنه‌ای قدبلندتر و سنگین‌تر از محصولات اسپورت عادی کار سختی است؛ و به همین خاطر است که خودروهایی همچون کاین GTS جدید محصول جالبی به نظر می‌رسند.

پورشه کاین GTS کوپه

نسل جدید GTS تاکنون عرضه نشده بود اما حالا همه‌چیز عوض شده است. این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی مدل قبلی را کنار گذاشته و حالا با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو در دسترس است. قدرت این مدل با افزایش ۲۰ اسبی به ۴۵۴ اسب بخار رسیده و گشتاور نیز ۶۲۰ نیوتون متر است که آن‌هم بهبود ۲۰ واحدی را نشان می‌دهد.

پورشه کاین GTS کوپه

این ارقام نوید پرفورمنسی برجسته را می‌دهند. ما نسخه کوپه این شاسی‌بلند را تست کردیم و اگر پکیج اسپورت کرونو را سفارش دهید شاهد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعتی خواهید بود.

پورشه کاین GTS کوپه

ارتفاع GTS حدود ۲۰ میلی‌متر کمتر شده و دامپرهای تطبیقی آن نیز ارتقا یافته‌اند. این خودرو به سیستم هدایت گشتاوری نیز مجهز است که در زمان عبور از پیچ‌ها نیروی ترمز را روی هر چرخ اعمال می‌کند تا عملکرد خودرو در این مسیرها بهبود یابد.

پورشه کاین GTS کوپه

شاید این موضوع را از همان ابتدا حس نکنید اما GTS به روش‌های دیگر شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. پیشرانه ۸ سیلندر کاین GTS کوپه نرم بوده و درعین‌حال آرامش خاصی را ارائه می‌کند. این خودرو هر موقع که بخواهید آرام خواهد بود و تنها صدای رینگ و لاستیک‌های ۲۲ اینچی سفارشی است که کمی در کابین شنیده می‌شود. کاین GTS خودروی راحتی نیز هست. بی‌شک شما سوار خودرویی هستید که می‌خواهد تکان های بدنه را کنترل کند اما سواری خودرو کمی هم روی نرمی تمرکز کرده است. به این موارد باید فرمان متوازن و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با تعویض‌های نرم را اضافه کرد.

پورشه کاین GTS کوپه

سپس نوبت به جاده‌ای مستقیم و سریع می‌رسد که کافی است حالت اسپورت پلاس را انتخاب کنید و اینجاست که GTS به جانوری کاملاً متفاوت بدل می‌شود. تکان های بدنه کمتر شده و گیربکس تیزتر می‌شود.

پورشه کاین GTS کوپه

روش تغییر لاین حرکتی این شاسی‌بلند ۲.۲ تنی کمی عجیب و درعین‌حال احساس‌برانگیز است؛ و مورد دیگر نیز صدای بسیار جذاب پیشرانه ۸ سیلندر است که اگرچه به پای صدای پیشرانه‌های AMG نمی‌رسد اما فاصله چندانی نیز با آن‌ها ندارد.

پورشه کاین GTS کوپه

آیا راندن این خودرو همان هیجان ۹۱۱ را ایجاد می‌کند؟ البته که نه! اما به سختی می‌توان تصور کرد شاسی بلندهای زیاد دیگری بتوانند این میزان از هیجان و درگیری را ارائه کنند.

پورشه کاین GTS کوپه

اگرچه راندن این خودرو هیجان‌انگیز است اما شاید خود را در حال راندن محصولی ببینید که بیش از نیمی از جاده را به خود اختصاص داده است. کاین خودروی بسیار بزرگی برای شهرهای شلوغ است.

پورشه کاین GTS کوپه

در کابین نیز جزئیاتی را خواهید دید که به فضایی دل‌نشین اضافه شده‌اند. در این خودرو صندلی‌های اسپورت، تریم آلکانترا روی پوشش سقف، درب‌ها و استراحت گاه دست‌ها بکار رفته است. به این موارد باید لوگوهای GTS و برخی رنگ‌های جدید را اضافه کرد.

پورشه کاین GTS کوپه

اگر بخواهید خودروی خاص‌تری داشته باشید باید آپشن های زیادی را انتخاب کنید که سریعاً جیبتان را خالی خواهند کرد. خودروی حاضر در تست دارای دو آپشن اصلی یعنی پکیج سبک‌وزن و ترمزهای کربن سرامیکی بوده که باعث شده قیمت خودرو به حدود ۱۲۳ هزار پوند برسد.

شاید توصیه خرید یک شاسی‌بلند بزرگ در روزگار کنونی کمی عجیب به نظر آید اما اگر به دنبال نسخه درون‌سوز کابین باشید باید این یکی را انتخاب کنید. این خودرو بهترین پرفورمنس را به همراه سواری نسبتاً راحتی ارائه می‌کند. فقط موقع انتخاب آپشن ها حواستان به قیمتشان باشد!

مشخصات پورشه کاین GTS کوپه

  • قیمت: ۸۸۷۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۴۵۴ اسب بخار/۶۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

عملکرد تحسین‌برانگیز مک‌لارن سنا در جهنم سبز

در مقایسه با برخی رقبا همچون لامبورگینی و پورشه، مک لارن هرگز به تولید خودروی رکوردشکن در پیست نوربرگ رینگ علاقه نداشته است؛ اما مالک یکی از مک لارن سناها اخیراً تصمیم گرفته ببیند این هایپرکار پیست محور چه عملکردی این جهنم سبز خواهد داشت.

یکی از یوتیوبرها به نام میشا چارودین که معمولاً با خودروهای سریع در نوربرگ رینگ حضور می‌یابد روی صندلی سرنشین سنا با رنگ بدنه سبز نشسته و البته راننده فرد دیگری بوده است. اگرچه در زمان رکوردگیری سنا کمی بارندگی وجود داشته اما راننده از نمایش توانایی‌های این جانور ابایی نداشته است.

چارودین می‌گوید این خودرو از لاستیک‌های پیرلی تروفئو R استفاده کرده و حتی با وجود شرایط لغزنده سطح پیست، داون فورس و چسبندگی زیادی تولید کرده است. این هیولا با سرعتی باورنکردنی به پیچ‌ها حمله کرده و با همان سرعت قابل‌توجه از پیچ‌ها خارج شده است. حتی گفته شده عملکرد ترمز سنا به گونه‌ای بوده که راننده و سرنشین حس کرده‌اند چشمانشان در حال خروج از سرشان بوده است!

اگرچه مک لارن سنا در پیست نوربرگ رینگ چندین بار تست شده اما هرگز به رکوردشکنی فکر نکرده است. علیرغم این موضوع برخی کارشناسان معتقدند این هایپرکار می‌تواند رکورد فعلی لامبورگینی آونتادور SVJ را بشکند. نظر شما چیست؟!